Monissa organisaatiossa on jo kokeiltu nykyaikaista IT-työskentelyä. Vuoden 2019 aikana on siirryttävä eteenpäin ja valmistauduttava syventymään asiaan toden teolla. Se vaatii rohkeutta, mutta myös täysin uuden tavan nähdä IT:n rooli toiminnassa.
Tiukentunut kilpailu, joskus odottamattomiltakin tahoilta, pakottaa yritykset kiihdyttämään digitaalista transformaatiota. Työmarkkinoilla IT-osaamisen kysyntä on huomattavasti suurempaa kuin tarjonta. Tämä johtaa kehitykseen, jossa joudutaan tekemään yhä enemmän vähemmillä resursseilla.
– Vuosi 2019 tulee olemaan monille yrityksille todellinen ”reality check”. Organisaatioiden muutoksia ei voi enää lykätä kuudella kuukaudella tai vuodella. Riski sekä markkinaosuuksien että osaavan henkilöstön menettämisestä on liian suuri, toteaa Lars Rossen, Fellow ja Chief Technology Officen jäsen, Micro Focus.
Ei vain tuki vaan moottori
Tarvitsemme täysin uuden näkemyksen siitä, kuinka tietotekniikkaa suunnitellaan, rakennetaan ja kulutetaan. IT ei ole vain liiketoiminnan tuki, vaan sen moottori.
– On tärkeää ymmärtää, että IT ei ole irrallinen osa toimintaa. Yritysten on integroitava tietotekniikka kaikkiin toimintansa osa-alueisiin. Tämä on keskeinen osa digitaalista transformaatiota ja asia, jonka merkitys tulee kasvamaan vuoden 2019 aikana.
LUE LISÄÄ: Micro Focus ja digitaalinen transformaatio
Jos tietotekniikkaa ei integroida osaksi toimintaa, varjo-IT voi nostaa päätään. Kun sisäinen IT ei täytä odotuksia, yrityksessä yksinkertaisesti turvaudutaan luottokorttiin ja ostetaan palvelut muualta. Dropbox on esimerkki monista tarjolla olevista ratkaisuista. Hetkellisesti ratkaisu on usein toimiva, mutta sen seurauksena organisaatio menettää tiedon hallinnan.
– Näin voi käydä, jos organisaatiossa ei ymmärretä, että myös sisäinen IT altistuu kilpailulle. Seuraavalla tasolla kehittäjät lisäävät koodia esimerkiksi AWS-palveluihin, koska sisäinen toimintaympäristö ei täytä vaatimuksia.
Odotukset täyttävä IT
Digitaaliselle transformaatiolle on siis sekä ulkoista että sisäistä kysyntää. Kuinka sisäinen IT voi täyttää odotukset?
– Yrityksen on otettava käyttöön DevOps-toimintamalli standardoidulla tavalla. Sen ansiosta sisäisen IT-toiminnan tahti kiihtyy huomattavasti. Koneoppiminen on myös voimakkaasti esillä vuoden aikana. Tekniikka on kehittynyt ja se on integroitu moniin työkaluihin heti alusta alkaen. Organisaatiot hyötyvät suuresti muun muassa ennakoivasta analyysistä ja käyttäjiä ja henkilökuntaa palvelevista chatboteista.
IT-palveluiden tulevaisuuden kannalta Lars Rossenin mukaan tärkeintä on harkita järjestelmien rakentamista avoimien standardien pohjalle.
– Liian monet yritykset ostavat ratkaisuja, jotka rajoittavat mahdollisuuksia pitkälle tulevaisuuteen. Monilla organisaatioilla on kiire eteenpäin, ja se on tarpeellistakin. Suosittelen kuitenkin käyttämään harkintaa ja varmistamaan, että ostetut ratkaisut tarjoavat valintamahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Lue lisää digitaalisesta transformaatiosta Micro Focus -yrityksessä